• قائمشهر، خ مدرس، آمین 29، ط 6، واحد 508
  • تلفن تماس :  01142216292 / 09335556179
  • شنبه - چهارشنبه   16:00 تا 20:30

تقویت انگیزه (قسمت دوم – پایانی)

  • دیدگاه: 0

چالش را قبول کنید

به نظر شما کدام یک از این موارد برای شما جالب تر است؟ انجام دادن کاری که در خواب هم می توانید انجام بدهید؟ یا پذیرفتن مسئولیتی که به یادگیری مسائل جدید و تقویت توانایی های شما نیاز دارد؟ شاید گزینه ی اول راحت تر باشد ولی انجام دادن مورد دوم لذتبخش تر و جالب تر به نظر می رسد.

اگر دوست دارید برای انجام کار جدیدی انگیزه داشته باشید، بدانید که هر کاری چالش های خاص خودش را دارد پس عادت های تکراری و قدیمی را کنار بگذارید و بدانید که روبرو شدن با چالش ها بهترین راه تقویت انگیزه است.

پس چطور از این موضوع حداکثر استفاده را ببریم؟ خودتان را به چالش بکشید. اهداف جدیدی تنظیم کنید. لازم نیست این اهداف بزرگ و عجیب باشند. مثلا هر روز 5 دقیقه بیشتر پیاده روی یا مطالعه کنید. این اهداف نه تنها مهارت های شما را تقویت می کنند بلکه شما را یک قدم به هدف نزدیک تر هم می کنند.

موفقیت را ترسیم نکنید

یکی از ترفند هایی که معمولا برای تقویت انگیزه می شنویم این است که موفقیت را مجسم کنیم، ولی تحقیقات نشان داده که این ترفند نه تنها موجب تقویت انگیزه نمی شود بلکه دستاورد های کوچکتری برای ما به ارمغان می آورد. واقعیت این است که ما موفقیت و هدف خود را تجسم می کنیم ولی هیچ وقت تجسم نمی کنیم که رسیدن به هر هدفی، چقدر به تلاش نیاز دارد.

در واقع با تجسم واقعیت بخشی از انرژی که باید صرف تلاش کردن شود، تحلیل می رود. پس چه کاری انجام بدهیم؟

به جای تجسم موفقیت به قدم هایی فکر کنید که باید گام بردارید و به هدف نزدیک شوید.

چه چالش هایی ممکن است سر راهم سبز شود؟ فکر کردن به چالش های احتمالی ما را برای رویارویی با چالش های واقعی آماده می کند.

برای حل چالش های احتمالی چه چاره ای وجود دارد؟ برنامه ریزی دقیقی برای تمام مراحل داشته باشید و برای مشکلات احتمالی مسیر خود راه حل ترسیم کنید.

به هدف فکر نکنید، روی مسیر تمرکز کنید

فکر کردن مداوم به هدف و ترس از شکست می تواند انگیزه ی ما را نابود کند. بررسی ها ثابت کرده که جایزه دادن به کودکان بابت ویژگی هایی مثل باهوش بودن یا جذاب بودن می تواند انگیزه و پشتکار آن ها را در آینده از بین ببرد.

چون فرد تصور می کند که این ویژگی ها ذاتی و بدون تغییر است. به عنوان مثال یک نفر یا باهوش است یا احمق، خوشگل است یا زشت و یا ورزشکار است یا تنبل و هیچ راهی برای تغییر آن وجود ندارد. پس:

به نتیجه ی کار دیگران پاداش بدهید. پاداش دادن بابت ویژگی های فردی کار درستی نیست.

به جای تمرکز بر هدف و سبک سنگین کردن موفقیت یا شکست، فقط و فقط روی مسیر تمرکز کنید.

از این مسیر چه اطلاعات جدیدی به دست آورده اید؟ به خاطر داشته باشید که خود مسیر هم به اندازه ی نتیجه ی کار مهم است.

انجام هر کاری، مثل دریافت مدرک تحصیلی، وزن کم کردن یا اتمام پروژه ی کاری به انگیزه نیاز دارد. این ترفند ها را روی تمام بخش های زندگی خود پیاده کنید تا شوق بیشتری برای رشد فردی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *